Kerstmis. Mooie naam voor een feest dat door iedereen in ons steeds meer van god los rakende belgenlandje om een andere reden wordt gevierd dan om de geboorte van een zekere profeet.
Kerst-mis dus. Zoals winterpret. Nee, niet zoals bij de eerste vlokjes sneeuw de slee voorttrekken en genieten van het uitzicht van het tapijt dat alles lijkt onder te dompelen in een witte vrede. Wel zoals in www.winterpret.be Ik heb niks tegen Kerstmarkten en met z'n allen gezellig glühwein kantelen op het ritme van de jingle-bells. Verre van. Maar wat ik wel mis vind, is dat die hele bedoeling in Brussel Electrabel als hoofdsponsor heeft. Kut zeg! Hoe hypocriet kan je als 'leverancier van energieoplossingen' zijn?
"Electrabel houdt in al haar strategische beleidskeuzes ten volle rekening met milieubescherming en duurzame ontwikkeling.", luidt het op hun webstek.
My ass. Ik denk dat ze rond de kerstperiode niet alleen de Chinese muur, maar ook Brussel met het blote oog vanuit de ruimte zien liggen. Daar worden iedere avond heel wat kilowatt/uurtjes doorheen de philips balonnen gejaagd vrees ik. En wij maar zorgen dat het lampje van onze televisie niet blijft branden 's nachts. Het schijnt -hebt u 'm?- namelijk zo dat de tv in stand-by nog heel wat stroom verbruikt.
En energie is kostbaar. Daar ga je niet onzorgvuldig mee om. Van energieverspilling krijgen we het allemaal een paar graden warmer. Vraag maar aan Al Gore.
Dus neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid. Toch? Electrabel?
Waarom doen ze het dan? Waarschijnlijk is er een of andere PR jongen met het idee op de proppen gekomen om de naam van het bedrijf te linken aan warmte, gezelligheid, Kersttradities, de kindertijd, oprechte verwondering... Goed fout als je 't deze PR jongen vraagt.
maandag, december 18, 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten