Terug van Londen en de blogdraad weer opgepikt. Geen toeval.
We zijn met onze klas naar de Britse hoofdstad getrokken om er wat meer op te steken over PR en alles wat daarmee te maken heeft.
Nu zijn de vier mannen van ons groepje (Dieter, Tim, Yannick en mezelf) niet van de allerijverigsten, maar we proberen dat te compenseren met fenomenabele eindsprints. En dat was ook deze keer het geval. Terwijl alle andere groepjes hun bedrijfsbezoeken al weken op voorhand gepland hadden, waren wij zoals gewoonlijk druk bezig met uitstellen en chill te zijn. Pas vanaf het moment dat ons aller Dieter de gouden woorden "money time" over de lippen perste, schoten wij in actie. Resultaat: op bezoek bij Edelman en Hill and Knowlton. Voor de leken: Ronaldinho en Henry.
Wat heb ik nu onthouden van het hele verhaal? In feite slechts drie woorden: Interactivity, Trust en Targetting. Ze hangen aan mekaar zoals Star,Bucks en Coffee. Tis nochtans simpel.
Business en PR zijn niet meer wat ze 10 jaar geleden waren. Nu is er geen almachtige CEO meer die TopDown communiceert dat zijn product of dienst goed is en dat iedereen het zou moeten hebben. Nee, vandaag de dag is de CEO slechts een speler in het interactieve veld waarin ook de pers, de consument, de bedrijsmedewerker en de overheden zitten en -bovenal- een gelijkwaardige rol spelen. In dit veld zegt iedereen dus op zijn eigen manier wat hij van een product/dienst vindt en kan hij op zijn beurt reageren op de medespelers. Zo komen ze uiteindelijk elk op hun beurt toe aan een hoogstpersoonlijk (waarde)oordeel dat steunt op zelfvergaarde, vertouwelijke kennis. Minstens even belangrijk in dit hele verhaal is het kostenplaatje dat eraan vasthangt: de veel lagere waste en het feit dat je kan kiezen waarop je wil reageren (denk maar aan rss, newsletters en web 2.0) zorgen ervoor dat de kosten veel lager zijn dan een massamediale TV spot à la witter kan het niet. Hoe komt het trouwens dat zoiets vandaag de dag nog bestaat???
In de spelomgeving waarin deze oordeelvorming plaatsvindt, speelt bloggen dus een belangrijke en steeds groeiende rol. Daarom heb ik de draad hier weer opgepakt. Ik wil toch een beetje mee aan de wieg van dit verhaal staan...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Jordy
je ervaring hoort zeker thuis in het rijtje impressies op http://londenreis.blogspot.com/.
Groetjes
Willy C.
leuke blog
thx for letting me know!
Een reactie posten